Friday, August 20, 2010

Kisah Ramadhan

ermm 2 hari lepas ketika sebelum solat isyak di tempat wudhu...ada seorang lelaki dewasa meninggikan suara menyuruh sorang anak kecik percepatkan wudhunya...lain kali kalu nak cepat dtg lah awalkan..takpun ambillah wudhu di rumah dahulu....ermmm wallah'ualam.

lain cerita plak aku dgr dari sahabat yg bercerita tentang susunan di surau tamannya.katanya pada suatu mlm ajk surau meletakkan baris kanak2 diantara barisan dewasa...hasilnya = anak2 ini tak menimbulkan masalah seperti sebelumnya(buat bising,bergurau dll).mungkin rasa diri mereka diperhatikan.bijakkan.

merujuk kuliah us ahmad shukri yusoff (ex ppz), dr segi fqhnya..jikalau kanak-kanak hadir awal dah berada di saf hadapan, maka itu haknya dan lelaki dewasa yg lambat maka saf berikutnyalah tempatnya yer....tak salah begitu.iyelah berat juga tugas ajk surau/masjid ni yer...tapi ibu/bapa juga berperanan dlm perkara ini, agar keharmonian masjid/surau itu terjaga. mudah-mudahan institusi masjid ini kembali agung di negara kita.. wallah'ualam.

aku juga tertarik dgn kuliah al fadhil ust dato' tuan ibrahim tuan man, beliau sering mengalakkan ibu/bapa membawa anak2 ke masjid. katanya..anak-anak ini berlari/bergurau itu biasa,cuma luarbiasanya jika bapa yg berlari..hehehe.mudah-mudahan anak2 ini teradaptasi dgn suasana masjid dan islam... allah huakbar. namum perana ibu/bapa dlm menasihati anak2 ini juga tetap ada agar tidak menganggu jemaah lain.lagi pun kebanyakkan masjid sekarang besar2 semuanya..


kat atas ni suasana di dewan solat masjid istiqlal, ibukota jakarta...suasana selepas solat maghrib. masjid ni kalu bulan ramadhan cukup hebat jemaahnya,mungkin kita sering lihat di akhbar....ribuan manusia memenuhi safnya..itulah kehebatan ramadhan. buat diriku utamanya dan mereka yg sudi membaca, semoga ramadhan ini akan dpt membentuk keimanan yg tinggi dan istiqamah dlm ibadat kita seterusnya.amin..

2 comments:

AsrulSaniMdNinggal said...

akhirnya aku jumpa blog kawan2 dari jengka 22....rajin2 menulis....ada link kawan2 lain?

kejarcahaya said...

x der le zei....aku jumpa ko jer..raya balik mana?